Friday, September 19, 2008

Sweet Days on 18/09/08...



Semalam adalah hari yg pling sweet bg aku spnjg buln pose ni..thu knp?sebb aku dapt berbuka ngn org tersayang..dan satu lg aku dapt sediakan juadah berbuka untuk si dia..special juadah from terengganu..iaitu ketupat sotong..Aku rasa ramai yg tertanya2 ape itu ketupat sotong n cmne pulak rasanye..sebbnye housemate aku ade yg x pernh tgk n makn pun ketupat sotong tu..Ape yg korng bygkan klu sebut ketupat sotong?mesti mcm2 yg bermain di minda korang sume kn..Antaranye mesti korang bygkan sotong tu dimakan ngn ketupat kn..tp xpe dalam blog aku ni korang leh tgk cmne rupe mkanan tu n how to make it..senang je la x susah mane pun..Aku pndai pun sebb belajr ngn my mom..tp aku buat x de la sedap cm my mom buat..tp ok la first time aku buat..Dan for my mom thnks 4 your resipi..Ok berbalik pd juadah yang aku buat semalam,pkwe aku ckp sedap la tp die kt nk mnis sikit..ye la bulan2 pose ni phm2 je la kan..tp aku x tye lg komen eny,kak ely n housemate yg lain..ala aku rasa,klu aku tye mesti dieorg ckp sedap je..salah satu sebb dieorg ckp cm tu mgkin nk amik hati aku kut(ngeh2) dan sebb kedua mgkin ketupat tu mmg betul2 sedap(perasan la pulak cik wanie ni).whteverla kwn2 x kisah pun ape pun komen korang...first time try wat sendiri,insyaallah aku akn tgkat kan lg kualiti rasa ketupat tu..Em semalam lak aku kuar berbuka ngn my dear aku so tggl la eny n kak ely..xpe aku bg korang berdua chance untuk berdua2 an..kwang2...For my dear thanks sebb dtg dr jauh bukak pose ngn bby..n x lupe jgk buat bakal mak mertua sebb siapkan bju raya untuk aku..Emm kwn2,aku thu korg x sabar kn nk thu resipi ketupat sotong tu kan..Kt bwh ni aku sediakan bahan2 n how to make it..

Bahan-bahan:

1.Sotong(x kira la sotong besar ke kcik)jgn sotong kurita dh la..he2
2.Beras pulut(direndam)tp bsuh dulu la sebelum tu
3.Santan
4.Bwg merah n halia(dipotong kecik2)
5.2 btg serai(diketuk)
6.sedikit halba

Cra2 membuatnye:

Mula2 rendam beras pulut dan basuh sotong tu smpai bersih(jgn cuci ngn sabun basuh lak)..Then masukkan beras pulut ke dalam sotong tu pastu rebus dalam periuk yg berisi santan cair..pastu tmbhkan sntan pekat diikuti ngn serai yg telah diketuk,bwg mrah n halia,grm n gule secukp rasa dan last sekali masukkan sedikit halba..ok siap dan boleh dinikmati..Kat ats tu ade pic sebelum sotong direbus n selepas sotong itu dimasak ngn sntan..

p/s:Selamat mencuba ye kwn...

No comments: